Klanten login:

Naam:
Wachtwoord:
Volg Wft Assist op Twitter Volg Wft Assist op Linked In Download onze brochure

Resultaten Wft Scan -deel 3

 

 

Onze Wft Scan (*) hoe de tussenpersoon werkt met de Wft. Inmiddels hebben al driehonderd kantoren hun werkwijze en keuzes getoetst met behulp van vragen uit deze Wft Scan. In de vorige nieuwsbrief hebben we het klantprofiel onder de loep genomen en nu is het advies aan de beurt.

Financiële scenario's

De financiële scenario's of berekeningen hebben een belangrijke functie in de meningsvorming van de klant. Uit de resultaten van de Scan blijkt dat 48% van de kantoren twijfelt aan de toegevoegde waarde van deze financiële scenario's. In het rapport "kwaliteit advies en transparantie bij hypotheken" stelt de AFM dat in een goed advies meerdere financiële scenario's niet mogen ontbreken. De informatie speelt immers een belangrijke rol in de meningsvorming en weging van opties en risico's door de consument aldus de AFM. De toegevoegde waarde en de deskundigheid van de adviseur blijkt uit de helderheid van het overzicht van opties en risico’s voor de consument.

Enkele tips:

• leg de klant op basis van het klantprofiel meerdere financiële scenario's voor
• zoveel mogelijk schriftelijk zodat de informatie blijvend ter beschikking is van de klant
• informeer duidelijk en begrijpelijk en afgestemd op het financiële kennis -en ervaringsniveau van de klant
• bewaar de financiële scenario's in het adviesdossier

Passend advies

Een advies is passend wanneer deze naadloos aansluit op het klantprofiel. Of dit het geval is moet blijken uit het adviesdossier. Bij de beoordeling van uw advies door de toezichthouder telt de mondelinge toelichting niet mee. Het gaat om het deskundig oordeel en de argumentatie van de adviseur dat schriftelijk in het adviesdossier moet worden vastgelegd. De vastlegging in het dossier dat het uitgebrachte advies dat is wat de klant wil of vindt, is onvoldoende.

Enkele tips:

• vermeld de conclusies uit het klantprofiel
• benoem de specifieke klantkenmerken die het advies in belangrijke mate hebben bepaald
• motiveer de gemaakte keuzes (aanbieder, product en de keuzes die hierbinnen zijn gemaakt)
• motiveer waarom het advies past bij het klantprofiel

Het blijft een lastige klus om een adviesdossier zo op te bouwen en in te richten dat een derde partij, zoals de toezichthouder, de inhoud van het dossier kan interpreteren en kan beoordelen op passendheid. Toch is het van groot belang voor de tussenpersoon om zich hierin te bekwamen. Als bij onvoldoende schriftelijk informatie niet zelfstandig geconstateerd kan worden dat het advies passend is, zal het advies altijd als niet-passend worden beoordeeld. Met alle gevolgen van dien.

 

* 120701: Wft Assist: Wft Scan is niet langer beschikbaar 

 

Tekst gemaakt naar inzicht van 16.09.2010. Wft Assist Wft Assist heeft bij het redigeren van deze tekst de nodige zorgvuldigheid betracht. Wft Assist is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade die ontstaat als gevolg van onjuistheden in deze tekst.  

Nieuws
01-02-2019
Nog 60 dagen!
02-02-2018
AVG: bent u er klaar voor?
13-12-2017
AVG
18-05-2017
DVD bepaalt adviesnota?
24-03-2017
Vergunning, diploma's en PE

Compleet overzicht
Aanmelden

Klik hier om u aan te melden voor de gratis nieuwsbrief
Zoeken
Wft assist
Princenhof Park 19 | 3972 NG Driebergen-Rijsenburg | t. 030 – 2716040 | e. | kvk 50071262 | btw nr. NL8225.21.532B01
Copyright © 2012 Wft assist | Disclaimer